Tips tegen kantoorfrustraties

 

Goedemiddag werkend Nederland! Deel jij, net als veel Nederlanders, je werkplek met collega’s? Hartstikke gezellig, maar je zult ook af en toe met frustraties te maken hebben. En hoe pak je die aan? Hou je ze voor jezelf of maak je afspraken met je collega’s om dit in de toekomst te voorkomen?  Lees deze blog over veelvoorkomende kantoorfrustraties, en wie weet kun je iets met onze tips!

De inkt is op

Niets is vervelender dan dat jij bij de printer komt, en dat je dan ziet dat het papier of de inkt op is. Of allebei. Helaas is dit een situatie die jullie allemaal wel zullen herkennen. Want vaak voelt niemand zich echt verantwoordelijk voor de printer, en het komt vaak voor dat de voorraden op gaan. Daar sta je dan, met lege handen, terwijl je echt die ene hand-out of contactenlijst moet printen. Voorkom dit en bestel op tijd je cartridges bij. Spreek onderling af wie wanneer de verantwoordelijkheid draagt. Maak desnoods een jaar schema en geef iedereen een vaste taak. Zo weet je dat het geregeld is en kan je er van op aan dat je altijd je documenten kan printen. Cartridges zijn ook prima online te bestellen, bij mijn op kantoor kopen we alles voor onze HP 364 XL online. Wel zo gemakkelijk.

De keuken is een rommel

Hebben jullie bij jou op kantoor ook een keukentje? Of tenminste een koffiezet apparaat en kastjes met snacks? Als dit het geval is zul je het met mij eens zijn dat het daar altijd een rommeltje is. De vaatwasser wordt altijd te volgestouwd met spullen, maar aanzetten ho maar. De laatste theezakjes worden gebruikt zonder nieuwe bij te bestellen, en de handzeep is op en de prullenbak overvol. Vreselijk!  Ook hier kan een schema wonderen verrichten. Maak elke week 1 team of afdeling verantwoordelijk. Hang het schema in de keuken op zodat iedereen ook weet wiens taak het die week is. Zo kun je elkaar onderling aan de taak herinneren, en mensen er op aanspreken als iets blijft liggen.

Overal slingeren spullen

Als je je werkruimte met collega’s deelt kom je ook vaak genoeg hun persoonlijke spullen tegen. Overal slingeren tassen, mokken, fotolijstjes, notitieblokken, en ga zo maar door. Dit leidt af en komt je productiviteit niet ten goede. Mensen werken het beste achter een schoon en opgeruimd bureau. Het scheelt al een hoop als iedereen een ladekastje heeft waarin men zijn persoonlijke eigendommen kan bewaren. Spreek met elkaar af dat je tenminste een keer per week je bureau leeg maakt. Gooi papieren weg die lang blijven liggen en hou ook de gemeenschappelijke ruimtes zoals lunchtafel of keuken clean. Ook hier geldt, maak samen afspraken om het voor iedereen leefbaar te houden. Dit scheelt weer een hoop frustraties.